Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen ved Søernes logo
Mobil menu

Profil

Værdier der skal præge Skolen ved Søerne

1. Respekt

2. Ansvarlighed

3. Fællesskab

4. Innovation
 

Vi ønsker at værdierne skal præge skolen og vil derfor:

* Sikre at værdierne er tydelige og synlige for alle ansatte, børnene og forældre.

* Lægge værdierne ud på skolens hjemmeside og oversætte til relevant sprog

* Udarbejde informationsmateriale til forældre.

* Fremlægge værdierne på forældremøder.

* To gange årligt drøfte en eller flere værdier i det store forum.

* Være opmærksomme på at tydeliggørelsen af værdierne ikke blot foregår gennem italesættelse, men gennem en reel praktisering af dem.

* Bestræbe os på at medarbejdere, ledere og forældre skal være rollemodeller.


NB: Ved begrebet "skole" forstår vi i denne sammenhæng ansatte, børn og forældre.

 

1. Respekt: Definition af respekt:

Anerkendelse af nogens eller nogets værdi, status, vigtighed, berettigelse.

Vise agtelse pga. anstændighed og hæderlighed.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005.)


1. Respekt er vigtig fordi …:

  • Det skaber rammerne for de respektive relationer
  • Det fremmer samarbejde og engagement
  • Det anerkender vores forskellige kompetencer og potentialer
  • Det understøtter den enkeltes selvværd
  • Det skaber gensidig loyalitet og solidaritet

 

2. For at fremme respekt på vores skole vil vi:

  • Udvikle respektfulde relationer mellem kolleger, børn og forældre med

udgangspunkt i de forskellige kompetencer og roller

  • Fokusere på muligheder frem for begrænsninger
  • Tage udgangspunkt i hinandens kompetencer og potentialer
  • Møde hinanden anerkendende med fokus på et fremadrettet samarbejde

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

  • Ved at mål, værdier og handlinger er tydelige

* Ved at vi ser, lytter og inddrager

  • Ved at vi tager andre alvorligt
  • Ved at der er respekt i hele organisationen
  • Ved at vi taler og handler anerkendende

2. Ansvarlighed: Definition af ansvarlighed:

Juridisk og/eller moralsk forpligtelse til at stå til regnskab, garantere eller sørge for noget eller nogen.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005.)

1. Ansvarlighed er vigtig fordi …:

  • Det kan give handlekraft og engagement
  • Det kan skabe motivation
  • Det skaber balance i fællesskabet
  • Det er en forudsætning for samarbejde
  • Det fremmer tillid og tryghed

 

2. For at fremme ansvarlighed på vores skole vil vi:

* Synliggøre og tydeliggøre forventninger til opgaveløsninger gennem veldefinerede opgavebeskrivelser

* Fremme et engagement, der kommer til udtryk i viljen til medbestemmelse og selvbestemmelse og forpligtelse over for fællesskabet.

* Udvise ansvar overfor hinanden og vores fælles omgivelser

* Have fokus på en tydelig og klar intern og ekstern kommunikation

* Sikre at der er en sammenhæng mellem det der siges og det der gøres

* Reagere og handle konstruktivt på de problemstillinger der opstår

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Ved at alle gennemfører de opgaver de påtager sig

* Ved at alle udviser et ansvar for fællesskabet

* Ved at alle tager ansvar for de fysiske og æstetiske rammer

* Ved at der handles i overensstemmelse med det det sagte

* Ved at relationerne er præget af sammenhold og fælles retning

* Ved at skolens processer er synlige og tydelige

* Ved at alle skolens aktører har adgang til relevante informationer

 

3. Fællesskab: Definition af fællesskab:

En gruppe af mennesker er sammen om noget og derved føler en vis samhørighed.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005)

 

1. Fællesskab er vigtigt fordi …:

* Det støtter og skaber tryghed for den enkelte

* Dannelse og socialisering foregår i interaktion med andre mennesker

* Det skaber mulighed for samarbejde og udvikling

* Det skaber plads til forskellighed og mangfoldighed

* Det giver flere synsvinkler, udfordringer, synergier og perspektiver

 

2. For at fremme fællesskab på vores skole vil vi:

* Udvikle fælles traditioner, oplevelser og arrangementer

* Skabe en inkluderende og rummelig kultur

* Være loyal overfor fælles beslutninger

* Se forskellighed og mangfoldighed som en styrke

* Udfordre normalitetsbegrebet

* Forpligte hinanden på at tage ansvar for fællesskabet

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Der er plads til humor og glæde

* Der er deltagelse i de fælles traditioner og arrangementer

* Den enkelte er engageret i de fælles aktiviteter og tager ansvar

* Ved at den enkelte tør være sig selv i fællesskabet

* Ved at mangfoldighed er et element i vores praksis

* Ved at der bliver afholdt forskelligartede kulturelle engagementer


4. Innovation: Definition af innovation:

Skabe ændringer i en etableret opfattelse og/eller metode, ved at udvikle nye ideer, metoder og anvendelser.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005)

 

1. Innovation er vigtig fordi …:

  • Det er med til at bevare motivationen og lysten til læring
  • Det er med til at skabe og udvikle læringskulturen
  • Det fordrer at vi er på forkant med udviklingen i samfundet
  • Det er med til at udvikle nye ideer og metoder i teori og praksis

 

2. For at fremme innovation på vores skole vil vi:

  • Lade os inspirere og udfordre af det samfund, vi er en del af lokalt og globalt
  • Gennemføre vidensdeling
  • Udvikle os i fællesskab
  • Skabe rammer og strukturer, der fremmer eksperimenteren, nytænkning, refleksion og kreativitet
  • Sikrekonsolidering af de innovative tiltag

* Kritisk reflektere over teori og praksis

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Ved at vi realiserer vidensdeling

* Ved at så mange som muligt deltager i skolens udviklingsprocesser

* Ved at skolens virke og pædagogik fortsat evalueres

* Vi ser muligheder frem for begrænsninger

* Ved at skolen præges af motivation og begejstring

* Ved at udviklingsprocesser dokumenteres til inspiration for andre

* Ved at der er mulighed for forsøg og eksperimenteren