Pædagogisk grundlag

SKOLEN ER EN DEL AF SAMFUNDET

Vores skole danner og uddanner børn og unge til at kunne fungere i et samfund under hastig forandring. Med globaliseringen øges kravet om både faglig dygtighed, fleksibilitet og personlig robusthed, så vores børn og unge bliver i stand til at agere konstruktivt, kritisk og ansvarsbevidst inden for demokratiets rammer.

Derfor er vi en skole med stort udsyn, der nysgerrigt inddrager omgivelsernes erfaringer, historie og kompetencer, så vi kan  udvikle os i takt med det øvrige samfund og til stadighed være i samklang med det.

Målsætninger

• At opbygge lokal, national og international forståelse hos vore børn og unge
  • At lære børn og unge, hvordan de kan bruge deres egne kompetencer i praksis
  • At skabe lokale og globale relationer og netværk i såvel børne/unge ‑ som voksenhøjde
  • At forældre og det øvrige lokalsamfund finder det naturligt at deltage i skolens arbejde
  • At inddrage folk udefra gennem hele skoleforløbet

Skolen er for alle

Alle børn og unge gør det godt, hvis de kan. Det, de ikke kan, hjælper vi dem med at lære inden for skolens forpligtende fællesskab.

Alle børn og unge udvikler sig og lærer i forskelligt tempo og på forskellig måde. For at understøtte alle børn og unges udvikling - både fagligt , socialt og personligt - tilrettelægger vi vores undervisning og aktiviteter differentieret.

Målsætninger

• At udvikle et fællesskab, som omfatter alle skolens børn og unge med deres forskellige behov og potentialer
  • At alle bidrager og tager ansvar for fællesskabet
  • At alle oplever glæde ved at tage ansvar og få indflydelse i dagligdagen
  • At undervisningsformer, gruppestørrelser, lærer/pædagog-besætning varierer over tid - alt efter de aktuelle behov.
  • At de fysiske rammer løbende udvikles og ændres, så de bedst muligt understøtter varierede undervisningsformer

Læring der forandrer

Alle børn og unge skal støttes og opmuntres til at udvikle sig til det yderste af deres potentiale, og alle børn skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan. Derfor skal der være en tydelig progression i deres faglige,  sociale og personlige læreprocesser. Undervisning og aktiviteter skal være alsidige, så de ved at arbejde, eksperimentere og lege udvikler nye færdigheder og ny indsigt. Vi opstiller klare og synlige læringsmål og følger op på dem, så  børnene og de unge bliver bevidste om egen læring. På den måde sikrer vi, at de ved, hvad de skal arbejde med, hvor de er på vej hen, og hvad næste skridt er i deres læreproces.

Målsætninger

• At progressionen i børnenes og de unges læring altid er omdrejningspunktet i skolens pædagogiske arbejde
  • At vi i samarbejde med børnene og de unge opstiller klare og tydelige læringsmål og følger op på dem
  • At læringsmålene er tydelige for børnene og de unge
  • At al undervisning og alle aktiviteter planlægges og evalueres ud fra professionel vurdering af, hvad der mest effektivt kan øge børnenes og de unges læring

Børnenes forældre er en ressource

Et tillidsfuldt og forpligtende samarbejde mellem skole og hjem understøtter børnenes og de unges udvikling, læring og trivsel. Forældrenes store viden om deres eget barn kombineret med lærere og pædagogers professionelle viden om udvikling og læring giver det bedste udgangspunkt for at kunne tilrettelægge relevante og udbytterige læreprocesser for barnet.

Målsætninger

• At samarbejdet mellem skole og hjem er kendetegnet ved afklarede gensidige forventninger, et højt informationsniveau og fælles målsætninger
  • At samarbejdet mellem skole og hjem bygger på engagement og dialog
  • At skolen er kendetegnet ved en høj grad af forældreinvolvering