Skolen ved Søernes logo

Trafikpolitik

Det er skolens overordnede mål for trafikpolitikken, at skolen i samarbejde med forældrene lærer eleverne at færdes sikkert i trafikken

Denne trafikpolitik tager afsæt i, at et tæt samarbejde mellem skole og forældre giver de bedste forudsætninger for, at skolens elever kan færdes sikkert i trafikken.

Skolens opgave

Det er skolens opgave at understøtte forudsætningerne for, at elever, forældre og ansatte kan færdes trygt og sikkert til og fra skole, og at eleverne opnår færdigheder i at færdes sikkert i trafikken i øvrigt. Dette gør skolen gennem:

• Løbende færdselsundervisning igennem hele skoleforløbet fra 0.- 9. klasse.
  • Etablering af skolepatruljeordning hver morgen kl. 7.45 – 8.00 i krydset mellem Niels Ebbesens Vej og Carl Plougs Vej.
  • Skolen har to pædagogiske trafikansvarlige, der koordinerer skolens færdselsundervisning og har opgaven omkring skolepatruljeordningen.
  • Anvisning af forhold for parkering af cykler og løbehjul. Ladcykler placeres på Vodroffslund.
  • Løbende at informere skolens elever, forældre og ansatte om skolens trafikpolitik.
  • At samarbejde med alle de lokale myndigheder omkring skolens trafikforhold.
  • At skolens ansatte viser hensyn i trafikken og er gode rollemodeller.
  • Skolebestyrelsen forpligter sig på at gennemlæse skolens trafikpolitik årligt.
  • Skolen forpligter sig på at sende de pædagoiske trafikansvarlige på Sikker trak kursus hvert andet år.

Forældrenes opgave

Skolens forældre har et stort ansvar for, at deres barn får gode trafikvaner, som f.eks. at gå eller cykle til og fra skole. At kunne færdes sikkert på egen hånd i trafikken i fritiden er en vigtig del af barnets udvikling og færdigheder. Dette gør forældrene gennem:

• Træning sammen med barnet i at færdes til fods og på cykel i trafikken.
  • Træning af ruten til og fra skolen sammen med barnet. Herunder at gå hjemmefra i god tid.
  • Træning op til skolens gå – og cyklistprøver.
  • At sørge for at barnets cykel er i orden og lovlig samt forsynet med lygter i den mørke tid.
  • At sørge for, at barnet bruger reflekser i den mørke tid.
  • At lære barnet at bruge cykelhjelm.
  • At bakke op omkring skolens færdselsundervisning
  • At overholde færdselsregler og følge skolepatruljens anvisninger.
  • At vise hensyn i trafikken og dermed være gode rollemodeller.

God trafikadfærd

• Respekter skolepatruljerne, der passer på skolens børn
  • Alle, der færdes i trafikken omkring skolen, udviser hensyn og følger færdselsloven, kommunale parkeringsregler, politiets og skolepatruljens anvisninger.
  • Alle, der kan, går eller cykler til og fra skole.
  • Alle gående trafikanter ved Niels Ebbesens Vej krydser skolevejen der, hvor der står skolepatruljer.
  • Alle bilister parkerer i god afstand fra skolen og går det sidste stykke vej.

Skolens trafikregler

Færdsel i skolens åbningstid generelt

• Cykler og løbehjul parkeres kun på de anviste steder uden for skolen
  • Cykler må kun medbringes i skolegården uden for skolens åbningstid kl. 7-17.
  • Elever under 15 år, må ikke færdes til og fra skole og klub på elektrisk løbehjul. Børn over 15 år, skal bære cykelhjelm (lovpligtigt pr. 1. jan).

Færdsel i forbindelse med undervisningen

• På ture med elever i 0. – 5. klasse vil der være min. to ansatte med.
  • I forbindelse med skift fra afdeling til afdeling, samt skift fra skole til klub, må elever fra 4. klassetrin selv færdes i trafikken mellem Niels Ebbesens Vej og Filippavej.
  • Elever fra 7. – 9. klasse kan med forældres tilladelse få udgangstilladelse i frikvartererne.
  • Brug af cykelhjelme er obligatorisk for elever og ansatte i forbindelse med cykling ved undervisning og ekskursioner. Skolen har lånehjelme.

Færdselsundervisning

Skolens færdselsundervisning er en del af ”de timeløse fag” og understøttende undervisning samt SFO og klub aktiviteter og indgår igennem hele skoleforløbet som en integreret del af undervisningen og SFO-aktiviteter.

Undervisningen varetages af årgangens lærere, men de trafikansvarlige er behjælpelige med materialer eller anvisning af hvor dette kan findes.

Undervisningen sigter bl.a. på, at eleverne er i stand til at bestå flg. prøver:

0. klasse: Gå-prøve

3. klasse: Den lille cyklistprøve

6. klasse: Den store cyklistprøve.

8.-9. klasse forpligter sig på at invitere en sikker trafik LIVE ambassadør ud, samt gennemføre 360˚ på Rådet for sikker trafik, inden ambassadørbesøget.

Skolepatruljer

Udvalgte elever fra 6. og 7. klasse uddannes til og fungerer som skolepatruljer i morgentrafikken.

Skolepatruljerne står på vagt fra 7:45 til 8:00, hvor de hjælper eleverne over vejen. Skolepatruljen uddannes i slutningen af 5. klasse på et 3-dages intensivt kursus på Nordstrand koloni af to politibetjente og skolens pædagogiske trafikansvarlige i almen færdsel, sikkerhed, lovgivning, vidneudsagn, dirigering, samarbejde, ansvar og førstehjælp. Skolepatruljen deltager i forskellige sociale arrangementer.

De trafikansvarlige forpligter sig på, at tage 2-3 udsatte elever med på kolonien (dette er en forudsætning for at politiet kan få lov til at deltage i kolonien).

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 26. april 2022