Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag


Værdier der skal præge Skolen ved Søerne

1. Respekt

2. Ansvarlighed

3. Fællesskab

4. Innovation

 

Vi ønsker at værdierne skal præge skolen og vil derfor:

* Sikre at værdierne er tydelige og synlige for alle ansatte, børnene og forældre.

* Lægge værdierne ud på skolens hjemmeside og oversætte til relevant sprog

* Udarbejde informationsmateriale til forældre.

* Fremlægge værdierne på forældremøder.

* To gange årligt drøfte en eller flere værdier i det store forum.

* Være opmærksomme på at tydeliggørelsen af værdierne ikke blot foregår gennem italesættelse, men gennem en reel praktisering af dem.

* Bestræbe os på at medarbejdere, ledere og forældre skal være rollemodeller.

NB: Ved begrebet "skole" forstår vi i denne sammenhæng ansatte, børn og forældre.

 

1. Respekt: Definition af respekt:

Anerkendelse af nogens eller nogets værdi, status, vigtighed, berettigelse.

Vise agtelse pga. anstændighed og hæderlighed.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005.)

1. Respekt er vigtig fordi …:

  • Det skaber rammerne for de respektive relationer
  • Det fremmer samarbejde og engagement
  • Det anerkender vores forskellige kompetencer og potentialer
  • Det understøtter den enkeltes selvværd
  • Det skaber gensidig loyalitet og solidaritet

 

2. For at fremme respekt på vores skole vil vi:

  • Udvikle respektfulde relationer mellem kolleger, børn og forældre med

udgangspunkt i de forskellige kompetencer og roller

  • Fokusere på muligheder frem for begrænsninger
  • Tage udgangspunkt i hinandens kompetencer og potentialer
  • Møde hinanden anerkendende med fokus på et fremadrettet samarbejde

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

  • Ved at mål, værdier og handlinger er tydelige (ved at vi ser, lytter og inddrager)
  • Ved at vi tager andre alvorligt
  • Ved at der er respekt i hele organisationen
  • Ved at vi taler og handler anerkendende


2. Ansvarlighed: Definition af ansvarlighed:

Juridisk og/eller moralsk forpligtelse til at stå til regnskab, garantere eller sørge for noget eller nogen.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005.)

1. Ansvarlighed er vigtig fordi …:

  • Det kan give handlekraft og engagement
  • Det kan skabe motivation
  • Det skaber balance i fællesskabet
  • Det er en forudsætning for samarbejde
  • Det fremmer tillid og tryghed

 

2. For at fremme ansvarlighed på vores skole vil vi:

* Synliggøre og tydeliggøre forventninger til opgaveløsninger gennem veldefinerede opgavebeskrivelser

* Fremme et engagement, der kommer til udtryk i viljen til medbestemmelse og selvbestemmelse og forpligtelse over for fællesskabet.

* Udvise ansvar overfor hinanden og vores fælles omgivelser

* Have fokus på en tydelig og klar intern og ekstern kommunikation

* Sikre at der er en sammenhæng mellem det der siges og det der gøres

* Reagere og handle konstruktivt på de problemstillinger der opstår

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Ved at alle gennemfører de opgaver de påtager sig

* Ved at alle udviser et ansvar for fællesskabet

* Ved at alle tager ansvar for de fysiske og æstetiske rammer

* Ved at der handles i overensstemmelse med det det sagte

* Ved at relationerne er præget af sammenhold og fælles retning

* Ved at skolens processer er synlige og tydelige

* Ved at alle skolens aktører har adgang til relevante informationer

 

3. Fællesskab: Definition af fællesskab:

En gruppe af mennesker er sammen om noget og derved føler en vis samhørighed.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005)

 

1. Fællesskab er vigtigt fordi …:

* Det støtter og skaber tryghed for den enkelte

* Dannelse og socialisering foregår i interaktion med andre mennesker

* Det skaber mulighed for samarbejde og udvikling

* Det skaber plads til forskellighed og mangfoldighed

* Det giver flere synsvinkler, udfordringer, synergier og perspektiver

 

2. For at fremme fællesskab på vores skole vil vi:

* Udvikle fælles traditioner, oplevelser og arrangementer

* Skabe en inkluderende og rummelig kultur

* Være loyal overfor fælles beslutninger

* Se forskellighed og mangfoldighed som en styrke

* Udfordre normalitetsbegrebet

* Forpligte hinanden på at tage ansvar for fællesskabet

 

3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Der er plads til humor og glæde

* Der er deltagelse i de fælles traditioner og arrangementer

* Den enkelte er engageret i de fælles aktiviteter og tager ansvar

* Ved at den enkelte tør være sig selv i fællesskabet

* Ved at mangfoldighed er et element i vores praksis

* Ved at der bliver afholdt forskelligartede kulturelle engagementer


4. Innovation: Definition af innovation:

Skabe ændringer i en etableret opfattelse og/eller metode, ved at udvikle nye ideer, metoder og anvendelser.

(Den Store Danske Ordbog, Gyldendal-2005)

1. Innovation er vigtig fordi …:

  • Det er med til at bevare motivationen og lysten til læring
  • Det er med til at skabe og udvikle læringskulturen
  • Det fordrer at vi er på forkant med udviklingen i samfundet
  • Det er med til at udvikle nye ideer og metoder i teori og praksis

 

2. For at fremme innovation på vores skole vil vi:

  • Lade os inspirere og udfordre af det samfund, vi er en del af lokalt og globalt
  • Gennemføre vidensdeling
  • Udvikle os i fællesskab
  • Skabe rammer og strukturer, der fremmer eksperimenteren, nytænkning, refleksion og kreativitet
  • Sikrekonsolidering af de innovative tiltag

* Kritisk reflektere over teori og praksis


3. Hvor og hvordan kan vi konkret ’se’ værdien er blevet en del af skolens hele hverdag, læringsmiljø og kultur?

* Ved at vi realiserer vidensdeling

* Ved at så mange som muligt deltager i skolens udviklingsprocesser

* Ved at skolens virke og pædagogik fortsat evalueres

* Vi ser muligheder frem for begrænsninger

* Ved at skolen præges af motivation og begejstring

* Ved at udviklingsprocesser dokumenteres til inspiration for andre

* Ved at der er mulighed for forsøg og eksperimenteren