Digital Dannelse

På Skolen ved Søerne anskuer vi digital dannelse som en del af Skolen, SFO’en og Klubbens lærings-, trivsels- og dannelseskultur. Dette princip er en naturlig del af skolens samlede principper, fx Skolens Kommunikationspolitik og Antimobbeplan.

Dette princip er skabt i samarbejde mellem alle skolens parter; børn, forældre, personale, ledelse og skolebestyrelse.

Definition

Digital dannelse dækker over evnen til at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i den virtuelle virkelighed og til at reflektere over digitale muligheder og udfordringer.

Digitale værktøjer forstås eksempelvis

Smartphone, smartwatches, interaktive tavler, tablets, bærbare, apps, widgets etc.

Formål

At alle børn på Skolen ved Søerne igennem deres skolegang bliver bevidste om deres brug af digitale medier. Alle børn på Skolen ved Søerne skal kunne reflektere over de digitale mediers formål og konsekvenser. Alle børn skal sikres lige deltagelsesmuligheder og en inkluderende (digital) kultur.

Mål

Skolen ved Søerne gør eleverne i stand til at at arbejde innovativt med, forstå og være kritiske overfor digital teknologi, herunder konsekvenserne af digital mobning. Alle parter forpligter sig på at arbejde med den digitale dannelse igennem skoletiden, skolen, fritiden og hjemmet.

Digital dannelse ift. skolens værdier

Skolen anskuer dette princip som en naturlig del af skolens værdier, Fællesskab, Ansvarlighed, Innovation og Respekt (FAIR). Vigtigheden af at mødes om det fælles tredje, den digitale leg/læringen om de digitale mediers fordele og ulemper samt en opmærksomhed på hvilke aktiviteter, SFO, Klub og Skole tilbyder istedetfor de digtiale medier. Her har alle parter en forpligtigelse på at have fokus på skolens værdier.

Skolens opgave

Det er vigtigt for Skolen ved Søerne at den digitale dannelse differentieres ift. barnets skolealder. Skolen ønsker igennem skoletiden at udvikle unge mennesker, der lærer at tage ansvar for sin egen uddannelse og selvstændige kritiske stillingtagen ift. De digitale medier videre igennem livet.
Skolens personale skal på hver årgang arbejde med regler/retningslinier for digital ageren under hensyntagen til nedenstående progression. Der arbejdes både med den faglige og sociale dannelse samt den digitale leg. Eleverne skal inddrages i dette arbejde, bla. igennem skolens elevråd.

Progression igennem skoletiden

Den enkelte årgang skal i løbet af skoleåret mindst én gang snakke digitale regler/retningslinier for årgangen med børnene.
Der differentieres igennem skoletiden fra 0.-9. klasse med tre generelle opdelinger; indskoling, mellemtrin og udskoling:

I indskolingen og SFO (0.-3. klasse) er der fokus på
•    0. klasse med orientering om Skolens Princip vedr. Digital Dannelse og Skolens Kommunikationspolitik
•    3. Klasse med særligt fokus på mobiler til børnene og en dialog mellem forældrene omkring brug og evt. fælles regler.

På mellemtrinnet og i Klubben (4.-6. klasse) er der fokus på
•    5. Klasse med fokus på digital mobning og skolens Antimobbeplan.
•    I udskolingen og Ungdomsklubben  (7.-9. klasse) vil der blive arbejdet med
•    7. Klasse med fokus på digital mobning, skolens antimobbeplan og en teenager i familien.

Generelt henvises der til skolens skolens medieplan for progressionen igennem skoletiden.

Elevrådets rolle

Elevrådet har ift. Den digitale dannelse en særlig rolle ift. at sikre medinddragelse af alle skolens elever, både ift. Undervisningen og i tilblivelsen af ”Princip for Digital Dannelse” og evalueringen heraf. Ligeledes skal elevrådet sikre fokus på det sociale liv i arbejdet med den digitale dannelse.

Forældrenes rolle

Som forælder på Skolen ved Søerne forpligter man sig som forælder til at tage en dialog med sit eget barn/børn ift. Den digitale dannelse tilbagevendende igennem skoletiden. Forældrene forventes at orientere sig i årsplaner, samt ugeplaner således at børnene oplever sammenhæng mellem skole og hjem ift. Den digtitale læring og dialogen herom.

Forældrene forpligter sig ligeledes på at deltage i den fælles forældre-dialog på Forældre-møderne igennem skoletiden.

Evaluering

Princippet evalueres hver 3. skoleår startende med skoleåret 2021/22. Skolebestyrelsen er ansvarlig for evalueringen.