Klassedannelse på 0. årgang

Principper for klassedannelse på 0. årgang

Mål

At få dannet nogle velfungerende klasser, der bliver gode rammer for læreprocesser og et dynamisk og inkluderende læringsmiljø

Flg. kriterier indgår i dannelsen af de nye klasser

Klasserne skal:

• være et godt læringsmiljø for alle elever
  • give bedst mulige forudsætninger for den enkelte elevs progression i læring
  • være nogenlunde lige store
  • have så ligelig en kønsfordeling som muligt
  • have så ligelig fordeling af tosprogede elever som muligt
  • have en nogenlunde fordeling af elever med særlige behov

Forløb

Fra 1. maj – august:

Børnene bliver fra starten i maj inddelt i flere mindre grupper end antallet af kommende klasser. Hver gruppe får tilknyttet en kontaktpædagog, som i perioden frem til klassedannelsen medio november, varetager kontakten mellem skole og hjem hvad angår både undervisning og SFO. I denne periode vil pædagogernes fokus ift. klassedannelsen primært være at undersøge og understøtte dannelsen af nye relationer.

Fra august – medio november:

Hver gruppe bliver frem til medio november tilknyttet en børnehaveklasseleder, der har gruppen/grupperne fast hver dag i morgenmodulet. I denne periode vil pædagogernes og børnehaveklasseledernes fokus primært være på hvilke læringsmiljøer, der understøtter den enkeltes læring. De nye 0. klasser vil være dannet mhp. start senest 1. december.