Mål
At få dannet nogle velfungerende klasser, der bliver gode rammer for læreprocesser og et dynamisk og inkluderende læringsmiljø.
Flg. kriterier indgår i dannelsen af de nye klasser:
Klasserne skal:
- være et godt læringsmiljø for alle elever
- give bedst mulige forudsætninger for den enkelte elevs progression i læring
- være nogenlunde lige store
- have så ligelig en kønsfordeling som muligt
- have så ligelig fordeling af tosprogede elever som muligt
- skal have en nogenlunde fordeling af elever med særlige behov
Følgende datakilder anvendes ved klassedannelsen:
- Observationer af gruppedynamik i både SFO og undervisning
- Elevsamtaler med fokus på den enkeltes vigtige relationer og deres læringstrivsel
- Observationer og dataindsamling af elevernes faglig progression og deltagelse i undervisningen
Klassedannelsesproces
- November Forældreinformationsmøde. Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor.
- Marts/april Overleveringsmøder med deltagelse af rep. fra børnehaver, forældre, skole og evt. PPR.
- April Gruppedannelse på baggrund af viden fra overleveringsmøder, konkret antalsfordeling pr. børnehave, køn, 2.sprog og kommetarer fra forældre.
- SFO starts forældremøde Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor. Beskrivelse af arbejdet der danner grundlag for den endelige klasse.
- Maj/juni/juli Børnene begynder i SFO og "lidt" skole. Der arbejdes med kendskab til mennesker, rammer, strukturer og indhold, med udgangspunkt i deres basisgrupper.
- Skolestartsforældremøde Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor. Beskrivelse af arbejdet der danner grundlag for den endelige klasse. Faglige og UUV workshop for forældre.
- Aug/sep/okt Skolestart i basisgrupper. Dataindsamling. Afprøvning af testklasser inden udmelding til forældre . evt. justeringer foretages.
- November Forældremøde. Dannelse af trivselsgrupper, trivselsrunde mv. Klassedannelse sendes ud nogle dage inden forældremødet!!