Klassedannelsesproces

Mål

At få dannet nogle velfungerende klasser, der bliver gode rammer for læreprocesser og et dynamisk og inkluderende læringsmiljø.

Flg. kriterier indgår i dannelsen af de nye klasser:

Klasserne skal:

• være et godt læringsmiljø for alle elever
  • give bedst mulige forudsætninger for den enkelte elevs progression i læring
  • være nogenlunde lige store
  • have så ligelig en kønsfordeling som muligt
  • have så ligelig fordeling af tosprogede elever som muligt
  • skal have en nogenlunde fordeling af elever med særlige behov

Følgende datakilder anvendes ved klassedannelsen:

• Observationer af gruppedynamik i både SFO og undervisning
  • Elevsamtaler med fokus på den enkeltes vigtige relationer og deres læringstrivsel
  • Observationer og dataindsamling af elevernes faglig progression og deltagelse i undervisningen

Klassedannelsesproces

• November Forældreinformationsmøde. Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor.
  • Marts/april Overleveringsmøder med deltagelse af rep. fra børnehaver, forældre, skole og evt. PPR.
  • April Gruppedannelse på baggrund af viden fra overleveringsmøder, konkret antalsfordeling pr. børnehave, køn, 2.sprog og kommetarer fra forældre.
  • SFO starts forældremøde Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor. Beskrivelse af arbejdet der danner grundlag for den endelige klasse.
  • Maj/juni/juli Børnene begynder i SFO og "lidt" skole. Der arbejdes med kendskab til mennesker, rammer, strukturer og indhold, med udgangspunkt i deres basisgrupper.
  • Skolestartsforældremøde Orientering om udskudt klassedannelse og principperne herfor. Beskrivelse af arbejdet der danner grundlag for den endelige klasse. Faglige og UUV workshop for forældre.
  • Aug/sep/okt Skolestart i basisgrupper. Dataindsamling. Afprøvning af testklasser inden udmelding til forældre . evt. justeringer foretages.
  • November Forældremøde. Dannelse af trivselsgrupper, trivselsrunde mv. Klassedannelse sendes ud nogle dage inden forældremødet!!