Trivselsgrupper

Principper for trivselsgrupper på Skolen ved Søerne

På Skolen ved Søerne har vi, som en aktiv del af forældrenes virke i skole-hjem-samarbejdet, trivselsgrupper.

Det har vi, fordi:

• Vi vægter det forebyggende arbejde højt.
  • Vi vægter børnenes/ klassens trivsel højt.
  • Vi vægter et skole-hjemsamarbejde, hvor alle forældre indgår aktivt og ansvarligt i forhold til klassernes trivsel.
  • Trivselsgrupper er et godt forum for et konstruktivt og fremadrettet samarbejde mellem klassens lærere, pædagoger og forældre, samt mellem forældrene indbyrdes.
  • Vi fordrer accept og forståelse af forskelligheder, åbenhed, kommunikation, information og loyalitet.

Organisering af trivselsgrupper

Trivselsgrupperne organiseres ud fra flg. principper:

Børnehaveklasse og 1. klasse:

• I børnehaveklasse og 1. klasse igangsættes trivselsgruppearbejdet efter flg. model:

Forældrene i klassen inddeles i tre trivselsgrupper, som er lige fordelt mellem drenge- og pige forældre. Hver gruppe finder en repræsentant, som skal mødes med klasselærere og klassepædagog tre gange årligt. Hver gruppe skal stå for et arrangement og bestemmer selv, hvor, hvornår og mange gange de skal mødes. Trivselsgrupperne skal have afholdt møde inden møde med klasselærer og pædagog. På disse to klassetrin er det klasselæreren, klassens pædagog og skolens AKT- team, der iværksætter arbejdet.

2. - 9. klassetrin:

• På 2. - 9. klassetrin finder forældre og klasselærere ud fra erfaringerne med trivselsgrupper sammen en organiseringsmodel, der passer godt til videreførelse af trivselsgruppearbejdet samt planlægning af forældremøder.