Udskolingen omfatter 6.-9. årgang og har tilknyttet 18-20 lærere samt 3-4 pædagoger fra Klub Filippa. Lærergruppen består af både erfarne lærere, der har været på skolen i mange år, og nyuddannede lærere, som bringer opdateret viden fra læreruddannelsen. Denne sammensætning sikrer en bred vifte af faglige kompetencer, som styrker både den faglige undervisning og relationerne mellem elever, lærere og pædagoger.
Skolen ved Søerne er en tredelt matrikelskole med én matrikel til indskoling og mellemtrin, én matrikel til udskolingen og en tredje matrikel, der udgør skolens klub. Udskolingsmatriklen er placeret på Filippavej, hvor eleverne skifter til ved starten af 6. klasse.
Selvom skolen er opdelt på flere matrikler, er det en vigtig del af vores forståelse at se skolen som én samlet enhed. Vi betragter hele skolen som et stort fællesskab, hvor alle klasser fra 0.-9. årgang samt alle ansatte er en del af Skolen ved Søerne. For at styrke dette fællesskab planlægger vi aktiviteter i løbet af skoleåret der samler hele skolen.
Disse aktiviteter udgør en væsentlig del af skolens grundlæggende værdier, som I kan læse mere om på vores hjemmeside:
Vores pædagogiske grundlag fokuserer på at skabe inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn og unge trives og udvikler sig. Vi prioriterer et stærkt fællesskab, faglig fordybelse og en varieret undervisning, som imødekommer forskellige læringsstile.
Undervisningen i udskolingen er præget af variation og omfatter undervisningsformer med bøger og brugen af digitale læringsportaler. Vi bruger ligeledes byrummet til at flytte undervisningen væk fra skolen og klasselokalerne.
Alle elever i udskolingen får stillet en skole-PC til rådighed, som de låner af skolen, indtil de afslutter 9. klasse. Computeren giver eleverne mulighed for at arbejde digitalt både i skolen og hjemme.
Som på resten af skolen er udskolingen en mobilfri zone. Eleverne afleverer deres telefoner ved skolestart og får dem tilbage, når skoledagen er slut, med mindre at læreren vælger, at den skal bruges som en del af undervisningen til f.eks. at optage et interview eller optage en kort film.