Princip for Meddelelsesbog

Dette princip er skabt i samarbejde mellem alle skolens parter; børn, forældre, personale, ledelse og skolebestyrelse.

Præambel:

På Skolen ved Søerne anskuer vi Princip for Meddelelsesbog som en del af Skolen, SFO’en og Klubbens lærings-, trivsels- og dannelseskultur. Dette princip er en naturlig del af skolens samlede principper, og binder sig op på bla. Skolens Kommunikationspolitik.

Formål:

På Skolen ved Søerne anskues Meddelelsesbogen som et arbejdsredskab med fokus på den positive udvikling for det enkelte barn. Meddelelsesbogen er et værktøj, der understøtter dialogen imellem skole og hjem ift. barnets udvikling.

Mål:

1.  At Meddelelsesbogen er et udviklings- og arbejdsredskab for alle børn på Skolen ved Søerne.

1. Herunder at den primære dialog ift. Meddelelsesbogens indhold foregår på skole/hjem-samtalen med forudgående læringssamtale med eleven.At understøtte, elevernes trivsel og personlige/faglige udvikling.

2.  At Meddelelsesbogen har en så tilstrækkelig stor skriftlighed, at forældrene kan orientere sig i deres barns udviklingsområder, som der er sat fokus på.

3.  At Meddelelsesbogen følger skoleåret og at der som udgangspunkt udarbejdes en ny for hvert skoleår

4.  At der er en ensartethed ift. udseendet af Meddelelsesbogen igennem skoletiden, således at den er nem at orientere sig i, bla. ift. udviklingsfokus

Skolens opgave:

• At de formelle krav ift. at fagene Dansk og Matematik indgår i Meddelelsesbogen igennem alle skoleårene er opfyldt

• At der er fokus på elevens trivsel og alsidige udvikling

• At der er lavet en skabelon for Meddelelsesbogen, som skal bruges af alle årgange.

• At der er udarbejdet handleplaner ift. særlige indsatser for det enkelte barn.’

• At der bliver afholdt overleverings-samtaler ved skift mellem afdelinger med udgangspunkt i Meddelelsesbogen.

• At det enkelte barns evt. handleplaner vedhæftes/vedlægges Meddelelsesbogen

Elevrådets rolle:

Elevrådet er en vigtig del ift. Meddelelsesbogens indhold og udformning ift. gældende princip. Elevrådet skal derfor ifm. evaluering af princippet tage det op på et elevrådsmøde i forbindelse med Skolebestyrelsens evaluering af princippet, således at elevernes stemme bliver inddraget i brugen af Meddelelsesbogen

Forældrenes rolle:

Som forælder på Skolen ved Søerne forpligtiger man sig til løbende at tage en dialog med sit eget barn ift. Meddelelsesbogen igennem skoletiden. Forældrene forventes at orientere sig i årsplaner, samt ugeplaner således at børnene oplever sammenhæng mellem skole og hjem ift. dialogen om barnets udvikling.

Forældrene forpligter sig ligeledes til at have en dialog med deres barn inden skole-hjem samtalen om Meddelelsesbogens indhold.

Evaluering:

Princippet evalueres efter det første skoleårs brug og tages derfor op til evaluering ifm skoleårets afslutning 2022/23.

Princippet evalueres hver 3. skoleår startende med skoleåret 2022/23. Skolebestyrelsen er ansvarlig for evalueringen.