Antimobbestrategi
- Digitalt og fysisk
Skolen ved Søernes antimobbepolitik tager udgangspunkt i materialet fra Børns Vilkår og Red Barnet.
Formålet
At alle børn oplever at være i et meningsfuldt, sundt og trygt fællesskab, hvor skolens værdigrundlag er det bærende element - FAIR - Fællesskab, ansvar, innovation og respekt.
At sikre det er en fælles indsats, hvor alle aktører har et ansvar for at styrke fællesskaber.
Hvad er mobning?
Mobning handler ikke om onde børn
Derimod definerer vi mobning ved et komplekst og socialt fænomen, der udspiller sig i fællesskaber.
Mobning kan bedst forstås som en dårlig kultur i et fællesskab. Mobning er altså ikke et problem, der kan hægtes op på et enkelt barn, der mobber, selvom det nemt kan opleves sådan.
På Skolen ved Søerne tager vi udgangspunkt i følgende kendetegn for mobning:
Mobning er et gruppefænomen.
Årsagen til mobning skal ikke findes i det enkelte barn, men i det fællesskab og den gruppesammenhæng, som det enkelte barn er en del af. Mobning involverer hele klassen og har konsekvenser for alle i klassen. Når der er mobning, skal det derfor håndteres med fokus på hele fællesskabet, samtidig med at der tages vare på det barn, der er udsat for mobning.
- Udstødelseshandlingerne får en systematisk karakter.
Mobning kan forstås som et mønster af udstødelseshandlinger, der kan forekomme i fysiske såvel som i digitale rum. Som mennesker er vi eksistentielt afhængige af at høre til i et fællesskab, og hvis fællesskabet er utrygt, vil det medføre angst for eksklusion. Ved at udstøde en anden kan den enkelte midlertidigt sikre sin egen position i fællesskabet. Mobning kan dermed blive selve det kit, der binder et fællesskab sammen.
Mobning forekommer, når normerne er snævre.
Mobning har gode vækstvilkår i grupper, hvor tolerancen er lav og utrygheden høj. I sådanne grupper er der snævre normer for, hvordan man kan opføre sig og se ud for at være inkluderet, og man kan nemt komme til at træde forkert. Normerne kan komme til udtryk på forskellige måder. I nogle grupper kan der være stærke normer for påklædning, omgangstone eller fritidsinteresse. I andre grupper kan det være for krop, etnicitet eller kønsadfærd. Dem der falder udenfor normen, kan risikere sanktioner i form af nedværdigende og ydmygende behandling, fx at blive udstillet, diskrimineret, holdt udenfor, gjort til grin, ignoreret m.v.
Forebyggelse
På Skolen ved Søerne har vi et systematisk og forebyggende trivsels- og fællesskabsopbyggende arbejde i klasserne og på skolen. Alle på skolen har et ansvar, og dem der tager ansvar kan påvirke.
Nogle af de forebyggende indsatser er bl.a. minidiamant, børnesamtaler, læringssamtaler, forældresamarbejde, venner i gården, skolepatruljen, pausetilbud og AKT-indsatser.
Skolens ansatte arbejder løbende med trivselsarbejde med særligt fokus på inkluderende fællesskaber, og hvordan de kan skabe et sundt og trygt klassemiljø med forståelse og tolerance for forskellighed.
Forebyggende indsatser for forældre er b.la. oplæg om digital dannelse, forældremøder, forældrekontaktgruppe, kaffemøder med ledelsen og i den daglige kontakt med skolens personale.
Mistanke om mobning
- Når der er mistanke eller kendskab til mobning kontaktes ledelsen.
- Læreren eller pædagogen laver en indstilling ift. gruppedynamikken og mistanke om mobning i klassefællesskabet.
- Der indkaldes til akut møde med lærere og pædagoger og evt. AKT-personale i klassen.
- Der bliver lavet en undersøgelse og vurderet, hvorvidt sagen skal afsluttes, eller om der skal iværksættes yderligere indsatser.
Når mobning opdages
- Der sendes kort information ud til forældregruppen om, at der bliver igangsat en indsats for at styrke klassefælleskabet. Der vil være et tæt skolehjem samarbejde hele vejen, og de forældre der har behov eller er mere impliceret end andre, vil have mulighed for samtale og dialog undervejs.
- Der bliver lavet en trivselsundersøgelse i klassen. Ud fra dette udarbejdes en handleplan inden for 10 arbejdsdage.
- Klassens lærere og pædagoger afholder individuelle børnesamtaler med alle elever i klassen.
- På baggrund af børnesamtalerne udarbejdes en særlig indsats i klassen.
- Når forløbet er kommet i gang, indkaldes forældrene til forældremøde med deltagelse af lærerteam, pædagog, AKT-team og en repræsentant fra ledelsen. Dette afholdes omkring en måned efter, at forløbet er startet.
- AKT-teamet følger forløbet tæt og er sparringspartner i tiden under og efter forløbet. Det tager tid - nogle gange år- at genopbygge et godt fællesskab og kræver engagement fra både forældre, elever og lærere.
Nyttige links og mere information
eXbus - et forskningsprojekt om mobning i skolen
Exbus.dk
Børns vilkår -
Dit barns klassetrivsel - Redskaber til god klassetrivsel
Værktøj til trivselsundersøgelse
- klassetrivsel | klassetrivsel
Helle Rabøl - Om mobning
(Opdateret 5. maj 2025)