Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Skolen ved Søernes logo
Mobil menu

Kommunikation mellem skole og hjem

 

Principper for god kommunikation mellem skole og hjem på Skolen ved Søerne

I skolebestyrelsen og i ledelsen på Skolen ved Søerne er vi glade for at kunne præsentere Skolen ved Søernes principper for alle forældre, elever og øvrige brugere på Skolen.

Kommunikation mellem skole og hjem – forudsætningen for et godt samarbejde  

Samarbejdet mellem skole og hjem er helt fundamentalt for elevernes udvikling. Og kommunikationen er en af de vigtigste grundsten i dét samarbejde.

Med andre ord; jo bedre vi kan samarbejde om eleverne, jo bedre kan vi støtte dem i deres udvikling.

Kommunikationspolitikken her er en del af den måde, vi på Skolen ved Søerne tager ansvar for vores bidrag til alle vores elevers faglige og sociale udvikling. Det vil vi gerne gøre sammen med jer forældre.

I dette dokument kan du læse om rammerne for, hvordan vi fra skolens side kommunikerer med hinanden, hvordan vi skriver og taler sammen. Det gælder både internt på skolen og i lige så høj grad vores kommunikation med forældre.

Vi opfordrer naturligvis til, at alle orienterer sig i denne skrivelse, ligesom vi opfordrer til, at alle følger de råd, anbefalinger og idéer, vi beskriver.

Respekt, ansvarlighed og fællesskab

Det er skolens tilgang, at vi tager hinanden og alle elever og deres forældre alvorligt. På Skolen ved Søerne er der elever, forældre og ansatte. Det forventes, at alle tager ansvar for, hvad der foregår på skolen.

Vi arbejder efter de samme principper i kommunikationen mellem skole / hjem, og opfordrer forældre til at gøre det samme.

Informationskanaler og platforme – hvad kan jeg bruge til hvad?

Den primære platform for kommunikation mellem skole og hjem er Aula. Her foregår den almindelige, dagligdags kommunikation.

Skolens ledelse og medarbejdere informerer løbende forældrene om skolen og undervisningen via Aula. I Aula er der klassevise opslagstavler, kalender, ugeskema og adgang til at skrive mail til ansatte, de andre forældre mfl.

Kommunikationen mellem skole og hjem foregår i høj grad digitalt. Med hurtige og effektive digitale kommunikationsplatforme følger en masse fordele. Og der følger forpligtelser – både for afsender og modtager. På Skolen ved Søerne tager vi udgangspunkt i Frederiksberg Kommunes retningslinjer for den gode, digitale kommunikation. Du kan se retningslinjerne her:

Aula kommunikation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skolen har en række andre it-systemer og kommunikationskanaler, som vi anvender. De er samlet i boksen nedenfor.

It-systemer og kommunikationskanaler på Skolen ved Søerne

  • AULA – Kommunikationsplatform, som alle forældre forventes at anvende som primær kommunikation
  • EasyIQ/Skoleportalen – Læringsplatform til brug for digitale undervisningsaktiviteter, kobling til undervisningsmål mv., som eleverne i Frederiksberg Kommune har adgang til. Indgangen til MinUddannelse finder du i Aula. I udskolingen anvendes der også i undervisningen platformen OneNote i samarbejde mellem lærere, pædagoger og elever. Office365 ift. samarbejde
  • Meddelelsesbog
  • Tabulex – system til komme- og gå-registrering i SFO og Klub, som alle forældre forventes at bruge. Facebook – Klub Filippa har endvidere en facebookside målrettet forældre og de ældste unge, hvor der annonceres aktiviteter, mv.  for 7. – 9. klasse.
  • www.skolenvedsoerne.aula.dk  rettes til ny aula-hjemmeside – skolens officielle hjemmeside, som har materiale om skolens værdier, kontaktinformation på skolen, ferieplaner mv.

Aula hvis det er enkelt – samtale, hvis det er komplekst

På Skolen ved Søerne bruger vi Aula til at understøtte kommunikationen mellem skole og hjem gennem en målrettet anvendelse af systemet. Derfor bruger vi Aula til generel information om fx arrangementer og korte beskeder mellem fx ansatte og forældre om praktiske forhold.

For samtaler mellem skole og hjem om afdækning af komplekse udfordringer mv. skal det være mundtlig kommunikation.

Potentielt vanskelige emner skal drøftes mundtligt, med det mål at styrke mulighederne for problemløsning, og samtidig mindske risikoen for misforståelser, negativ sprogbrug mv.

Sådan kan vi bedst sikre dels en effektiv anvendelse af Aula og dels mødes fysisk, når det er det mest hensigtsmæssige. Og vi gør det hele med børnenes faglige, sociale og personlige trivsel for øje.

Forventninger til kommunikationen i Aula – et fælles ansvar

I afsnittet her kan du læse om, hvilke forventninger vi har til forældre om brug af Aula. Du kan også se, hvad forældre konkret kan forvente af skolen.

Disse retningslinjer giver de bedste betingelser for, at skolens ansatte kan forholde sig professionelt til de henvendelser, der måtte komme digitalt og giver samtidig frihed for forældrene til at kunne kommunikere mere simpelt.

Forventer vi af hjemmet

  • At man undgår ironi og indforståede vendinger.

  • At man ikke omtaler andre børn, forældre og personale negativt i beskeder.

  • At debat og diskussion er godt, men debatter/diskussioner skal tages mundtligt og ikke på Aula.

  • At forældrene holder sig orienteret om nyt i Aula.

  • At forældre opdaterer stamdata i Aula og Tabulex.

  • At forældre opretter ”gå hjem” og ”afhentnings aftaler” i Tabulex (gældende for SFO).

  • At skolens kontor kontaktes, hvis der opstår vanskeligheder med adgang til Aula.

  • At eleverne fra 4. klasse er med til at orientere sig i ugeplanen. Først sammen med forældrene og senere alene. På den måde understøtter vi eleverne i gradvist at overtage selv i udskolingen.

Det kan I forvente af medarbejderne

  • At alle medarbejdere tjekker beskeder i Aula mindst én gang om dagen (hverdage mandag-fredag). Husk, at du ikke kan forvente svar øjeblikkeligt.
  • At ved kontakt via Aula vil medarbejderne forsøge at svare og være behjælpelige pr mail. Medarbejderne vil ikke i alle tilfælde kunne svare fyldestgørende på stillede spørgsmål med det samme, men vil inden for 3 arbejdsdage bekræfte at din henvendelse bliver behandlet
  • At medarbejderen kan også foreslå at fortsætte mere uddybende samtale via enten telefon eller ved personligt møde. Så kan det være nemmere at tale åbent, og uden at der opstår misforståelser.
  • Lærere og pædagoger udarbejder en ugeplan, som beskriver den enkelte klasses uge i overskrifter. Hvad skal gennemgås? Er der særlige opmærksomhedspunkter? Lektier der allerede er planlagt? Oplæg mm.? Ugeplanen vises i Aula. Ugeplanen for den kommende uge kan ses senest fredag ugen inden kl. 18.00 for 0.-5. årgang og for 6.-9. årgang senest søndag kl. 18.00.
  • Skolen har ”åbent kontor” på hver afdeling fredag mellem 8.00-9.00, hvor der altid vil være mindst én ledelsesrepræsentant til stede. Omformuleres ift. ledelseskontakt

Rigtig meget af den daglige kommunikation mellem skole og hjem foregår via Aula. Herunder kan du se mere om, hvordan vi helt konkret bruger Aula på Skolen ved Søerne.

Sådan bruger vi Aula

  • Generel kommunikation fra skole til forældre om aktiviteter, praktiske forhold mv., som fx Søposten kommunikeres gennem Aula.
  • I Aula har hver klasse en kalender. Her kan du se ugens skema med fag, lokale, underviser og evt. angivelse af vikar.
  • Skolen kommunikerer vigtige beskeder og information om planlagte arrangementer, der kræver særligt fokus, deltagelse eller forberedelse hjemmefra på mail, samt på ”overblik” i Aula
  • På ’Klassens overblik’ i Aula annonceres sæsonaktuelle arrangementer uden for skolen, fælles arrangementer på skolen, øvrig information, fx om Åben skole forløb osv.
  • Ønsker man at blive ringet op af en lærer, kan man skrive besked på AULA og aftale hvornår den pågældende lærer kan ringe.
  • Ansatte på Skolen ved Søerne benytter ikke deres private telefonnumre til opkald og forældre kan ikke kontakte ansatte via deres private telefon.

De faste møder - forældremøder og skole/hjemsamtaler – skelner mellem forældremøder og skole/hjem

Der er som udgangspunkt to forældremøder hvert år. Dem prioriterer vi højt, for det fysiske møde mellem jer forældre og os på skolen er vigtigt. Derfor beder vi også jer forældre om at prioritere de faste møder med skolen og de ansatte omkring jeres børn.

  1. det årlige forældremøde, som ligger i starten af skoleåret. Her er der fokus på klassens faglige og sociale udvikling.
  2. den årlige skole – hjem samtale. Her har vi fokus på den enkelte elev, og taler om den faglige og sociale trivsel og udvikling.

Skolebestyrelsens rolle ift. kommunikation

Ift.

Kontaktforældre på Skolen ved Søerne

  • Hver klasse vælger to repræsentanter for at sikre at alle klasser har kontaktforældre.
  • Skolebestyrelsen ønsker og prioriterer tæt kontakt mellem kontaktforældre à skolebestyrelse og dialog med ledelsen.
  • Principper for arbejdet som kontaktforældre på Skolen ved Søerne udleveres efter valget i den enkelte klasse.
  • Se i øvrigt bilag om principper for arbejdet som kontaktforældre på Skolen ved Søerne.

Hvem skal jeg tale med om hvad?

På Skolen ved Søerne forsøger vi altid at løse eventuelle problemer direkte med de implicerede. I boksen herunder kan du se, hvem du kan kontakte om forskellige spørgsmål.

  • Spørgsmål vedr. undervisningen/trivsel – ret direkte henvendelse via AULA til den/de involverede lærere/pædagoger

  • Spørgsmål vedr. aktiviteter i SFO’en – ret direkte henvendelse til pædagogerne på den etage, hvor barnet går.

  • Spørgsmål vedr. aktiviteter i klubben – ret direkte henvendelse til ansvarlige pædagoger.

  • Hvis dialogen med lærere/pædagoger ikke løser problemet – ret henvendelse til hhv. skole- eller Klub/SFO-ledelse. Det vil være god stil at orientere lærer/pædagog om dette først.

  • Spørgsmål af mere principiel karakter – ret henvendelse til skolelederen, skolebestyrelsesformanden eller næstformanden via AULA eller kontaktoplysninger på www.skolenvedsoerne.aula.dk

  • Ved ulykker i familien og lignende – kontakt da skolens kontor fra kl. 8-15 (3821 0150)